Projectes i serveis turístics (idiomes)


Tourism & Culture Projects & Services - Projets et services touristiques et culturels
Progetti e servizi turistici e culturali - Proyectos y servicios turísticos y culturales

9 de març 2011

2011, temporada turística en l'aire o enlaire?

En el context actual de crisi global, sembla ser que un dels pocs sectors que aguanta amb més o menys dignitat les embestides de les oscil·lacions dels mercats, és el sector turístic. A nivell estratègic, el turisme té una importància cabdal per a molts països. Sense anar més lluny i si ens fixem en el que passa a casa nostra, comprovarem que el turisme no és un sector qualsevol i que es troba en el pòdium dels sectors que tenen més pes dins l'economia nacional. Exemples de la importància (i en alguns casos 'dependència') que té el turisme per un país sencer, els trobem arreu. Això és el que passa per exemple a la majoria dels països del mediterrani, una àrea eminentment turística on podem intuir que la temporada 2011 serà moguda. Els conflictes i revoltes que s'han produït al nord d'Àfrica fan que destinacions turístiques de la zona Euro com Catalunya, Illes Balears, Itàlia o Grècia es puguin veure's afectades... però la pregunta és: es veuràn afectades positiva o negativament?

A curt termini, sembla clar que els viatges a indrets com Egipte o Tunísia han quedat momentàniament 'oblidats' per la majoria d'aquells que pensaven anar-hi, per exemple per Setmana Santa. Per tant sembla lògic deduir que gran part d'aquests turistes optaran per canviar els seus plans de vacances primaverals escollint destinacions com poden ser les Illes Canàries, Turquia, Jordània o Síria, entre d'altres. Ara bé, també ens trobem que per minimitzar aquestes pèrdues de visitants, els touroperadors que gestionen viatges cap aquestes països en conflicte s'han afanyat a abaixar els preus, i els portals d'internet tornen a publicitar aquests indrets a través d'ofertes molt econòmiques. Certament ara potser és un moment quasi irrepetible per poder voltar per les piràmides de Gizeh, sense topar-se amb el típic turista fent gracietes tot jugant amb les perspectives...

Així doncs ens trobem que aquesta situació d'inestabilitat política pot ser una inesperada (i segurament també 'poc elegant') oportunitat per captar nous turistes, que destinacions políticament estables sense dubte aprofitaran... encara que sigui a costa de posicionar-se com a destinacions turístiques de 'segon plat' (una opció controvertida de la qual ja us en parlaré en una altra ocasió). Tot i així també cal tenir en compte que si l'estratègia de preus a la baixa d'aquests països cualla i es manté vigent per aquest any 2011, podria ben bé ser que en el breu termini de dos o tres mesos (a les portes de la temporada alta) aquestes destinacions tornéssin a estar plenament presents en la majoria de catàlegs de viatges (sobretot els d'agències virtuals), fet que faria perillar seriosament aquest possible trasvassament de turistes. A més a més l'oficina de turisme d'Egipte no ha perdut el temps i fins i tot ja fa bandera de les seves revoltes internes com a reclam turístic. Tot plegat pot fer que països com Egipte o Tunísa molt possiblement recuperin en un temps rècord gran part de la seva quota de mercat. I és que la realitat ens demostra que el preu del viatge, és cada cop més "el factor" de decisió final a l'hora d'escollir un producte turístic, dificultant així accions com per exemple les estratègies de fidelització de clients.

Mentrestant a Catalunya, el turisme ha registrat durant els primers mesos del 2011 un augment de pernoctacions respecte el mateix període de l'any anterior (més d'un 11%), una dada que no hauríem de relacionar amb aquests conflictes bèl·lics, si no més aviat en el fet que les xifres de l'any 2010 van ser discretes. Ara bé aquestes esperançadores dades a l'alça es poden veure seriosament afectades per decisions com les recents amenaçes de vaga del personal d'AENA, una notícia que ja ha posat en alerta a empresaris del sector.

Així doncs, mentre tinguem els mercats emissors a l'expectativa, els principals intermediaris turístics disposats a tot, els països competidors del nord d'Àfrica agafats amb força a l'estratègia low-cost, un sector aeronàutic espanyol revolucionat i una situació econòmica global que encara no és mostra prou estable, els auguris per aquesta temporada 2011 a Catalunya semblen complicats de pronosticar. N'estarem pendents.